Tricky about Psychotest

Have you ever done any personality test? Personality test is one kinda lotta psychotests, which determine the personality of the person. Usually personality test is held by institutions which recruit certain people for selecting people who apply for submitting into their institutes. Such as for example, in recruiting new employees or for scholarship offers.

Well, personality test always drives me paranoid. Each time I run it, it always successfully makes me insane. Though I feel normal, except that I often catch myself smiling alone when I’m reading internet, or that I never feel enough to have ice cream before three portions (portions, not scoops!).

Those experts were trying to looko what's inside my soul. Photo from http://thebigchair.com

Those experts were trying to looko what's inside my soul. Photo from http://thebigchair.com

The psychotest won’t seem that horrible if I don’t know that result of the psychotest will affect me to gain something. Why should we do psychotest if we apply for scholarship? If from a psychotest a man is concluded that he loves watching sexy ladies, should he be rejected to be an employee? If a woman is found out that she prefers fixing car machine better than being a florist, should she be rejected to gain design scholarship?

So, when I must do a psychotest, it freaks me out coz I try hard to make me looks “allright”. It’s not easy, coz I’m honest, I say yes when it’s yes, I say no when it seems no. And my answer is always depending on my mood.

For example, if I must answer a question, “I feel someone watching me.” I will say No. Coz I always lock my window and I close my curtain as I go to bed, so I believe nobody will peep on me.

But if in a journey to the examination place I pass a lobby where I know that some guys are looking at the way I walk, then I’ll make sure that I’ll answer Yes.

So, could it be concluded that I’m a careless person or an histrionic?

But none of those answers that I expect to be the conclusion of my psychotest. I don’t wanna be assumed as a careless lady, coz people will think that I don’t care about work. I don’t wanna be assumed as an histrionic, either, coz it’ll impress that I’m snob. But if I become a student I can’t be snob, coz that will compete the teachers’ snobbish, won’t it? So what kinda answer should I make for personality test?

Finally last week I decided to make appointment with psychologists. I said that I wanna manipulate my psychotest. Coz I didn’t wanna be impressed too reckless, to be able to be invited in a high-salary work environment with a sophisticated-enough work situation. The psychologist laughed out loud. She said, the examiner of my psychotest must be trickier than me who answer it. In about 500 questions of the test, though I try to cover my personality side which I wanna hide, finally it’ll be uncovered up.

The other psychologist even tells me, that the result of personality test is not absolute. Even if someone resulted in the psychotest looked abnormal, it’s not always true that he’s not normal. Even a sane person who’s absolutely fine, can look stress while he’s doing the psychotest. Though it could be, fear that the test result will impress bad to him, tends him to write the only good things about him and he just becomes stress coz he’s afraid of wrong impression.

So have you ever done any psychotest for testing your personality? I have, and it’s not a pleasant experience. That’s when I feel that I have double personality, between confusing to be myself, and try hard to be a personal which seems wanted by other persons, for gaining what I want.

Advertisements

28 Comments (+add yours?)

  1. fahmi!
    Aug 03, 2010 @ 12:34:45

    oh iya, aku pernah njalani tes semacam ini juga. dan hasilnya sama, bingung. beberapa kali nemui pertanyaan yg sama sengaja diulang, atau mirip. mungkin untuk ngecek konsistensi. hal yg menyenangkan dari tes beginian buat aku adalah yg berkaitan dg visual: nggambar, itung2an balok, nebak pola deretan gambar, dsb. hehe.

    Reply

    • Vicky Laurentina
      Aug 03, 2010 @ 12:51:50

      Karena tes ini juga menilai konsistensi, maka penting buat sejak awal “menyetel” kepribadian yang kita inginkan. Susahnya bagaimana bikin supaya setelan itu tetap sama dari awal sampek pertanyaan terakhir. Kalo kita tertekan, lama-lama kepribadian “default”-nya kan keluar juga.

      Kalo tes yang jenis Mas sebutin itu kan ngurusin IQ, bukan kepribadian. Aku jelas jauh lebih seneng ngerjain itu ketimbang tes kepribadian. Ntie bisa-bisa ketauan deh aku punya kepribadian ganda, hahaha..

      Reply

  2. bandit™perantau
    Aug 03, 2010 @ 12:39:32

    Iya,
    saya kok jadi berpikir lebih baik menunjukkan siapa saya yg sebenarnya drpd menunjukkan saya is the best (but FAKE) heheheh…

    Reply

    • Vicky Laurentina
      Aug 04, 2010 @ 09:54:31

      Persoalannya kadang-kadang kita takut menunjukkan siapa diri kita sebenarnya, Ron. Kita takut orang lebih menyukai kita jadi diri yang berbeda, biarpun kita tahu itu “fake”.

      Reply

  3. little spark
    Aug 10, 2010 @ 17:57:18

    aku juga pernah nyoba untuk menampilkan sisi baik2ku saja dalam psikotest tapi karena saking banyaknya pertanyaan dan takut kalo gak ko nsisiten hasilnya gak bisa kebaca akhirnya “terpaksa jadi diri sendiri”… minimal hasilnya aku masih “dalam batas normal” =)

    Reply

  4. Catatan kecilku
    Aug 10, 2010 @ 18:16:54

    Masih penasaran dg Psikotes ? Menurutku, yang melakukannya dengan apa adanya aja sering terjadi ‘pergeseran’ hasil kok… (karena lelah, stres, bingung dll)… apalagi yang dengan sengaja berusaha untuk ‘memoles’ hasilnya.
    Inkonsistensi pasti akan terlihat juga, shg justru akan menimbulkan kesan sbg pribadi yg tidak stabil.
    So.., daripada pusing2… lakukan saja apa adanya dan tak usah dipikirkan hasilnya… 😀

    Reply

    • Vicky Laurentina
      Aug 11, 2010 @ 05:15:33

      Aku berusaha “memoles”-nya kemaren dan ternyata konsistensiku dinilai baik. Maka aku ambil kesimpulan bahwa kalau sejak awal kita menyetel kepribadian kita sedemikian rupa, lama-lama kita memang betul-betul bisa jadi “orang lain”.

      Tapi biarpun “nggak ketahuan”, rasanya tetap nggak enak kalau malah “diketahui sebagai orang lain”.

      Reply

  5. the chocolate lover
    Aug 15, 2010 @ 10:07:03

    I have never really done it before officially… But yes, even though I do it for fun during online, sometimes I do not like the result and thinking… is this the real me?

    Reply

  6. pull d' train
    Aug 16, 2010 @ 13:18:48

    sumua tes tes yang di jalani menurut aku.., hanya untuk pengujian mental aja…, sanggup ngak nya kita melalui itu.., dan menilai kepribadian dan wawasan seseorng.. kalo ngak siap wh… kepribadian kita bisa terombang ambing… dan tak stabil…

    Reply

  7. Fahmi
    Aug 17, 2010 @ 00:00:56

    i have done it,,test before i accepted in my collage 2 years ago.. but i never know the result….

    Reply

    • Vicky Laurentina
      Aug 17, 2010 @ 05:45:07

      Well, colleges never announce it exactly. They just keep your file and never opens it up, until someday you make trouble and they’ll review your test result to find out whether you tend to be a troublemaker or not.

      Reply

  8. puputs
    Aug 18, 2010 @ 11:51:34

    Pernah ikut tes waktu masuk di kantor lama, isinya sesuai sama keadaan, mood dan sama kondisi gw saat itu juga, dan hasilnya…

    gw dibilang terlalu santai, kantor ini membutuhkan orang yang bisa kerja dalam deadline yang ketat… bla bla bla… tinggalkan budaya bla bla..

    trus dia tanya, kamu bisa merubah sifat kamu, dan kerja di lingkungan seperti itu…

    gw jawab.. saya usahakan mbak..

    hasilnya gw diterima… dan kerja disana

    jadi kesimpulannya, kalo ada tes sikologi lebih baik isi sejujurnya aja, apapun hasilnya setidaknya, jadi tau kondisi disi sendiri pada saat itu, kalau buruk ya di tinggalkan dan kalau bagus di lanjutkan….

    Reply

    • Vicky Laurentina
      Aug 18, 2010 @ 15:23:13

      Hm..kalo gitu fungsinya tes psikologi apa ya? Gw kirain buat penyaringan calon pegawai. Tapi kalo calon pegawai yang mungkin kurang sesuai dengan kualifikasi tetap diterima juga, apakah berarti tes psikologi itu hanya formalitas doang?

      Reply

  9. Buku Ishihara
    Aug 22, 2010 @ 12:26:25

    Sebenarnya psikotest itu bisa jadi patokan menilai seseorang tidak? karena psikotes bisa dipelajari, dan jawabannya pun bisa diplesetin, kembali pada psikolog yang nge-test, bisa dikibulin ato tidak 🙂

    Reply

  10. keboo
    Aug 25, 2010 @ 08:13:18

    wkwkwkwk.. saya lgsg digiring k blog berbahasa inggris… T.T
    ah keboo masih ngerto kok… *ngeles mode: ON
    hehehe..
    keboo pernah ngejalanin psikotes, banyak pertanyaan yg diulang, jadi kesel juda mikir inisalah cetak ato gimana.. tapi sengaja keboo variasiin semua biar yg meriksa bingung, wkwkwk….
    hasilnya kepribadian yg tidak matang katanya, damn*d.. ><

    Reply

  11. Speakers Reviews
    Aug 29, 2010 @ 15:31:30

    Gimana kalo yang ngikut psikotest ternyata seorang psikolog?
    bisa jadi satu guru adu ilmu he he 🙂

    Reply

  12. kenji
    Nov 07, 2010 @ 00:44:09

    sebenarnya hal ini bisa dilatih, dan saya sudah melihat beberapa orang hasil psikotesnya bagus-bagus karena mereka memang sudah “terlatih”.

    Reply

  13. Lely Citra
    Dec 17, 2010 @ 21:45:46

    I have. 2 times i think. And daaaamn, it was exhausting. I dunno what make it more exhausting, the abundant questions, or the fact that i tried to recognize myself in every questions, hahaha…

    Reply

    • Vicky Laurentina
      Dec 19, 2010 @ 10:29:29

      I’ve done it five times. Each time I did the test, I differed the answers. And I alwys got the different results. First test and the second one, the results frustated me. Later, I don’t give a damn anymore. The result test only gave me numbers, why should I let it manage my life?

      Reply

  14. Said Utan
    Dec 21, 2010 @ 20:10:20

    Having almost 3 decades of doing my business of psycho makes me easy to answer all your confusions; all you have to do is just come to my office and let me test you in such different high standard of methods that guaranteed you never engaged in. Finally you will know the best way to spend your life remains, in a very good manner of course. And you will also feel happy and comfortable to do the best things to the guys you hate much even. The problem is; am I have enough time to handle all of you?

    Reply

And how do you think about it? ;-)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: