Yosakoi Festival: As Surabaya Loves Japanese

Β 

The annual event of Surabaya at each middle of summer is Yosakoi Festival, a colosal Japanese dance competition which is performed by Japanholics communities in East Java. This year, approximately twenty communities performed on Bungkul Park, each communities send a team of 20-40 dancers. The main characteristic of Yosakoi dance is dancing by shaking naruko, a wood percussion.

My favorite performer. I like their costumes. Black-and-white nuance make them sexy. Actually there is a Japanese calligraphy on their white robe, but it's unseen on this picture.

The Yosakoi Festival has been held in Surabaya, annually ever since 2002, as commitment of sister cities between Surabaya and Kochi (Japan). In the origin city, Kochi, there can be 150 dancers in a team, and they dance by walking around city park through mall.

Surabaya can’t imitate the festival grossly, coz 1) it’s hard to dance around from the Heroes Monument to Grand City Mall, :mrgreen: 2) 150 are dancing on the street? It’s gonna be a heavy traffic jam and making lotta dirty swears. So Surabaya modifies the festival by holding it only in a city park. Each team dance on the field of Bungkul Park, in about three minutes duration with a same song, then they are gonna perform around the park.

Another favorite performance of mine is the team of SMP 1 Surabaya. Beautiful astonishing costumes in reddish orange white!

I attended the festival this morning with my hunk, and I enjoyed every performers. Instead imitating Japanese like copycats, most of them preferred in their own styles, such as dressing in hijabs, dancing like Serimpi, and some even ended their performances by a-la-cheerleaders pyramid formation. Hope I can watch the festival again by next year. Incredible!

All photos by Eddy Fahmi.

That's me watching the festival πŸ™‚

Advertisements

27 Comments (+add yours?)

  1. Asop
    Jul 18, 2011 @ 09:14:32

    Tahun 2004 atau 2005, waktu saya masih SMA, saya pernah ikutan latihan yosakoi untuk festival ini. Tapi gak jadi ikut, di tengah2 saya keluar, udah mau ujian akhir soalnya. πŸ˜€

    Reply

  2. Trackback: Festival Tari Remo & Yosakoi | multimedia.efahmi.info
  3. nita
    Jul 20, 2011 @ 11:08:19

    Wah seru banget festivalnya mbak πŸ™‚ kostumnya jg apik2 dan meriah. pgn deh liat acr seperti itu *mupeng bgt he..he..

    Reply

  4. arqu3fiq
    Jul 20, 2011 @ 19:59:06

    Halo Vicky, salam kenal. Sebelumnya terima kasih kamu sudah suka dengan kostum “shiro Kuro” / hitam putih dari Tim kantor saya. Sayang Tim saya kalah, mungkin tahun depan bisa menjadi lebih baik.

    BTW “Shiro Kuro” itu benar-benar ada loh, silahkan datang aja ke Kantor saya kamu akan menemukan Cafe Shiro Kuro. (Maaf Promosi)

    Reply

    • Vicky Laurentina
      Jul 20, 2011 @ 21:01:34

      I tell you, tuh kostum keren banget! Nggak pa-pa timnya kalah, yang jelas saya suka banget! Mudah-mudahan tahun depan menang ya. Kalau mau tampil di Festival Yosakoi lagi, kasih tau saya ya, supaya saya nonton n saya jepret πŸ˜‰

      Reply

  5. M A Vip
    Jul 21, 2011 @ 10:15:37

    apakah ini jepang kembali menjajah indonesia? atau ada giliran kita bikin karnaval di jalanan tokyo.

    Reply

    • Vicky Laurentina
      Jul 21, 2011 @ 10:20:30

      Tergantung. Dengan sedemikian banyaknya penggemar kebudayaan Jepang di Indonesia, saya melihat memang ada penjajahan budaya oleh Jepang pada warga Indonesia. Nggak pa-pa sih, mungkin kalau kita bisa mempromosikan kebudayaan Indonesia dengan baik bagi warga Jepang, bukan tida mungkin akan ada karnaval Indonesia di jalan-jalan Jepang. πŸ™‚

      Reply

  6. Lily Kasim
    Jul 21, 2011 @ 20:31:46

    kalo dulu ane seneng lihat pentas teater jepang…keren…

    Reply

  7. nia/mama ina
    Jul 22, 2011 @ 09:23:36

    wahh pasti seru sekali yach kalo lihat acara ini secara langsung….apalagi diadakan rutin setiap tahun, pasti jadi acara yang selalu ditunggu-tunggu

    Reply

  8. lina@women's perspectives
    Jul 22, 2011 @ 13:05:05

    Mudah2an di Jepang juga ada acara tahunan festival budaya Indonesia πŸ™‚
    It’s really a great event to watch.
    Thanks for dropping by, it’s my father who’s in the hospital room. He came back home last Sunday.

    Reply

  9. Jasmine
    Jul 26, 2011 @ 15:10:09

    wow..looks great festival.

    Reply

  10. rannyrainy
    Jul 28, 2011 @ 21:09:16

    aih kereennnn…rela dah diriku berpanas-panasan kalo pertunjukannya keren seperti itu..
    btw,poto2nya gak kalah kereen dah πŸ˜‰

    Reply

  11. pryo sulistyo
    Aug 01, 2011 @ 09:35:09

    wahhh srrrrrrru banget yosakoi nya..

    Reply

  12. arqu3fiq
    Aug 01, 2011 @ 11:33:01

    Terima kasih vicky atas do’anya, tukeran link yuk supaya taun depan kalau ada lagi aku bisa kasih tau kamu. Salam kenal ya.

    Reply

  13. ichanx
    Aug 15, 2011 @ 02:25:48

    ah gak asik.. kirain lo ikutan festival pake baju2 jepang gitu…

    Reply

  14. mia_midori
    Dec 25, 2011 @ 17:22:40

    SUGE..!!!

    jadi pengn ikutan lombanya juga….

    di luar jawa boleh ikutan gak yah??

    aku dari makassar..
    kebetulan aku anggota darii JAPAN LOVERS COMMUNITY MAKASSAR..na,,didalmnya ada divisi japan tradisional dance gitu,,, awalnya seh iseng2 nari2 jepang,,tapi lama2 pengen ikut lomba yosakoi nya juga ></

    Reply

    • Vicky Laurentina
      Jan 01, 2012 @ 23:19:58

      Halo Mia,
      Waktu aku nonton festival ini, kebetulan hampir semua pesertanya dari Jawa semua. Mungkin ada yang dari Bali satu tim, tapi aku sendiri nggak begitu ingat. Lain-lainnya dari luar Jawa tidak ada.

      Mudah-mudahan cakupan peserta festival ini bisa diperluas ya, jadi sodara-sodara dari Makassar bisa ikut juga πŸ™‚

      Reply

  15. mia_midori
    Jan 14, 2012 @ 18:20:48

    anou.. kalo gitu kami tunggu info event selanjutna ya ^^ heheehhe

    Reply

And how do you think about it? ;-)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: